Saturday, April 21, 2012

hidup dgn realiti..

asalamualaikum.. entry nie aq nk cter psl kaum aq sendiri iaitu lelaki,, bkn apa lately nie bnyk sgt maslah yg kaum sejenis aq nie buat.. xboleh dinafikan lelaki nie klau bab2 mengayat nie mmg laa power an.. ramai yg slah gne kelebihan tuh utk kepentingan diri sendiri antara nya utk memuaskan nafsu sendiri (dgn izin), mempergunakan wanita dgn sewenang2  nya.. lepas tuh berjanji mcm2 konon nyew lpas buat bende xsenonoh tuh nk kahwin laa ape laa.. kaum yg lemah tuh pown percya laa bulat2.. come on la wahai kaum yg lemah jgn mudah percya dgn llaki yg baru or lama kte dah kenal.. kalau betul dia nk kahwin ngan kite cnfirm laa dia xsentuh kite selagi awk tuh belom sah jd hak dia.. jgn bodoh kerna cinta nafsu yg x menjanjikan apa2. sesungguhnya allah xredha dgn apa yg kte lakukan tuh.. bukalah mata luas2,, kembali ke jalan allah. Cintailah ALLAH..  ade satu cter realiti yg ingin aq kongsikan,, bkn tujuan nk bkak aib seseorang tp utk nasihat kpd sahabat2 sekalian.. aq ade mengenali seorang wanita, dlm mse yg singkat dia ade mngenali seorang lelaki secara tak disengajakan, dlm tempoh perkenalan tuh si wanita nie mula hanyut dgn kata2 manis lelaki tuh, sampai suatu masa si lelaki tuh ajak dia buat benda xsenonoh dan berjanji akan mngahwini dia, pd mulanya si wanita tuh terpedaya, tp dia xsempat lakukan benda2 yg mengundang kemurkaan allah.. ALHAMDULILLAH allah beri dia petunjuk sebelum dia hanyut oleh lelaki yg xbertanggungjawab tuh.. tapi yg menjadi pelik tuh aq tngok status lelaki tuh kt fb tuh bkn maen lg,, ade yg aq bace dia tulis Idola dia Nabi Muhammad SAW., masyallah adakah itu yg telah diajar oleh junjungan besar kite sebagai contoh.. “Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (1) Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (3)” as-Saff 1-3.. kembali laa ke jalan yg benar wahai lelaki. sepatutnya kite fikir yg kite akan ada zuriat yakni pewaris kite,, adakah kita nak zuriat kite memperlakukan apa yg kite pernah buat dulu dan bende tuh diwarisi turun temurun.? masyallah.. jadi ingat laa wahai kaum adam dan kaum hawa jangan jadi hamba cinta., sesungguhnya jadilah hamba yg cinta kepada penciptanya.. insyallah hidup diberkati..

*tiada kene mengene kepada yg masih hidup atau yg sudah meninggal dunia.. 

Monday, April 9, 2012

kawan - kawan yg dah bahagia..

start cuti sem nie laa bnyak masa aq luahkan dgn kawan2,, maklum laa msing2 busy study.. bler dpt pluang mcm nie mmg xlepas laa kan.. satu hari satu mlm pown xabes.. HAHA. masing2 bkak cter pasal awek, smangat jew aq dgr,dlm hati terlintas jap, bler laa die org nk kawen nie, xsbr aq nk tngok die org atas pelamin, aq lak yg excited smcam.. HAHA. nak2 kawan baek aq si danial don tuh,, bkn maen skunk nie bergayut memanjang kt fb wall to wall segala dgn si Siti Rahayu (wayu) aq pnggil "WIRE" , aq sbagai kwn nie doakan yg dia tuh jd yg pertama n terakhir utk kaw.. yg kwn baek aq lg sorang si Murshid nie lak bkn maen bahagia lg dgn Liyana Nabilah dia tuh, da mcm org umah dah, g mane2 jew kene hantar report.. HAHA. aq jgk yg melopongkan,, xpew mse pnjg lg, prjalanan pown jauh lg.. masa dpn bkn milik kita an, klau ada rezeki aq ada laa nanti.. apa2 pown aq sbagai sahabat doakan yg terbaek utk korang.. ada trouble call aq,, insyallah aq dtg payung (aq bkn mafia @ kongsi gelap) :P .. HAHA.

Sunday, April 8, 2012

segala yg berlaku dgn sebab..

aku harap kau tak slah erti dgn apa yg aku lakukan,, segala yg aku lakukan ada sebab aku sendiri. semua nya bermula dari perbualan aku, mak n abah.. 
abah : aku dlu muda2 mek kaw xpnah nk ksi aq bwk ank dara org ke hulu ke hilir,cukup pantang dia klau dia       tau aq bwk ank dara org,. dia ckp xkesah laa kau xbuat apa2 kew, kaw buat apa2 kew yg penting kaw mmg xboleh bwk ank dara org.. mak kaw dlu pown aq xusung ke hulu ke hilir,, aq berkenan trus ajak kahwin.. kaw xcye kaw tnye laa mak kaw tu.
mak : tu laa,, aq pown xske klau kaw usung ank dara org, klau kaw da berkenan kahwin jew xksah laa. yg penting kaw jgn bwk dia ke hulu ke hilir slagi dia bkn hak kaw..
aku : alaa mak nie,, org pown mne ade bwk ank dara org, pnah ke mak nmpk org kua ngan pmpuan? xpnah kan..
mak : alah kaw sorok mne laa aq nk tawu..
abah : aq xksah kaw nk brkwan, tp kwn ada had kan. jgn malukan mak ngan abah kaw nie klau dah suka kawhin. klau kaw da bwk hari2 tuh baek kaw kahwin jewk.. klau dia da jd hak kaw,, lantak p laa kaw nk wt ape pown.. aq tawu kaw xkan wt mcm tuh aq knal kaw dr kecik so kaw jgn wt benda2 yg abah ckp nie..

dari perbualan tu laa aq rase bersalah kt mak n abah. apa yg aq da wt kt blakang dia. bwk ank dara org kua.. hishhhh bersalah nya aq.. sebab tuh aq terus terang ngan kaw tp dgn alasan yg laen, walaupun sebenarnya CINTA aku pada kaw xpernah pudar sikit pown. dgn harapan kalau ada jodoh xkan kemana kan, klau dah ditulis kaw dgn aq bersama ia pasti ada.. xbermakna aq buat keputusan tuh aq lepaskan kaw dgn niat lupakan kaw.. tak sama sekali.. maafkan laa aq.. 

Wednesday, April 4, 2012

buah fikiran aneh tergantung dipersimpangan..

hal yg paling menyedihkan dlm sebuah hubungan adalah apabila org yg kamu cintai,sebenarnya tidak bahagia bila bersama kamu.. hakikat manusia utk berpasang-pasangan, dlm berpasangan tersebut ia saling melengkapi satu sama lain dlm erti kata lain pasangan itu tidak akan selari, yakni mmpunyai fikiran yg berbeza,, dgn itu tujuan dijadikan pasangan adalah utk saling bertukar2 fikiran dan menjadikan yg tak sempurna kepada yg sempurna.. tapi dlm abad ke 21 nie ada lg org yg tak mengerti tujuan sebenar berpasangan,, menjadikan alasan tidak sehaluan atau tidak selari utk bersama.. jika benar itu sebabnya betulkan niat dan cuba ikhlas dlm perhubungan insyallah semua tu tak akan kembali.. jika benar tidak lagi sehaluan ikhlas laa dlm melepaskan dia, jgn biar dia tergantung tanpa jawapan kerna dia juga punya kehidupan untuk dibahagiakan.. jangan pernah menyimpan sebesar zarah sekalipun hati dia, itu bkn lg hak kita, pulangkan apa yg telah dia beri seikhlas hatinya. sedangkan pantai boleh berubah tak mustahil hati  dan perasaan.. semoga segala impian kau akan tercapai, dan semestinya impian itu bukanlah aku..