Friday, December 30, 2011

Sedarlah wahai emas..

kenape aku selalu skitkan hati aku sendri, apa tujuan nye.? ape yg kau dpt dgn wt mcm tu wahai emas.? sedar laa kau hanya mencincang hati dan jiwa kau sendiri, kau xkan dpt apa yg kau nak dgn wt mcm tuh. tolong laa jgn sakitkan hati kau lg dan jgn hancurkan perasaan kau sendiri..kau kene ingat walaupun kau xde dia, kaw tetap ade keluarga kau yg jauh lg sayang kan kau dan terima akan kekurangan kau.. Pulang laa wahai jiwa, kembalikan laa aku sebagaiman yg pernah aku jd dulu.. Lupakan apa yg dah jadi, terima laa hakikat sebenar.. tolong laa terima hakikat sebenar.. kau kene kuat.. pengalaman yg kau dpt nie kau jd kan laa azimat utk kau gunakan suatu hari nanti.. yg bulat xdtg begolek dan yg pipih xkan dtg melayang..usaha dan terus laa berusaha utk mendapatkan apa yg kau nk dlm hidup nie.. jgn kau sia2kan hidup kau, kau tuh masih mentah lg bnyk lg yg kau kne blaja dari bumi Allah nie.. gapai laa sebanyak mana ilmu yg terhidang, nescaya kau akan bahagia dunia dan akhirat.. seharusnya kau cermin dlu diri kau wahai emas, siapa kau dimata org, siapa kau pada org lain.. bukan mudah utk org laen menerima kita, menerima kelemahan kita.. Silap aku jgk.. memang silap aku..!! hukum la aku dgn seadanya..

Thursday, December 29, 2011

Bittersweet..

Pahit & manis,, biase la tu antara rencah2 dlm kehidupan, setiap detik setiap waktu pasti ada pahit & manisnya. paling bnyak bagi insan2 yg sedang bercinta laa.. perhubungan nie bkn mudah. utk meluahkan tu pun da susah ini kan nk tunaikan tanggungjawab dlm perhubungan tu kan. aku akui hubungan nie mmg susah nk jaga kalau ade diantara kita x beri sepenuh komitmen & perasaan mudah berubah-ubah.dulu kata sayang, esok kata tak. betul laa apa org kata manusia nie mmg xpandai nk hargai apa yg dia ade & xpnah nk cukup ngan apa yg dah ada. kenapa laa kita xley tawu jodoh kita kan senang kalau dah tau,, xpyh nk susah2 nk cari,xpyh nk susah2 nk tnggu, xpyh nk susah2 nk mengharap.. penat kot sume tuh.. tp apa boleh buat jodoh tu rahsia. Allah maha kuasa,, dia mengaturkan yg terbaik buat hamba Nya.. kita hanya perlu berdoa utk mendapatkan yg terbaek. Jangan pnah kecewa dengan setiap kegagalan sesungguhnya kejayaan pasti ada diakhirnya. Cinta tanpa restu umpama jasad tak bernyawa. sesungguhnya kita perlu redha,kerna redha tu ikhlas manakala pasrah tu menyerah. kalau kita ade haiwan peliharaan yg paling kita syg, tp die perlu hidup yg lebih bebas mcm haiwan2 laen hidup dihabitat sendiri, oleh itu lepaskan lah dia dgn ikhlas, jika benar die pun menyayangi kita dia akan patah balik pada kita, begitu juga dgn perhubungan kita,.demi nama cinta telah aq persembahkan hatiku hanya utk mu, telah aq jaga kejujuran dlm setia, telah aq relakan kecewa aq atas dirimu, kerana aq mengerti cinta tu x seharusnya memiliki.. satu benda jew yg aq nk ckp, aku sayang sgt kt kau...

Tuesday, November 22, 2011

Mengharap Bintang..

mengharap bintang bunyi mcm ngarut jewk,, tp ia penuh erti.. setipa perhubungan x pnah lari dr masalah,, setiap msalah yg dtg pasti menyulitkan dan menganggu fikiran dan perasaan. walau bagaimana pun kte hendaklah hadapi nye dgn pnuh kesabaran dan berfikir utk jalan penyelesaian terbaek.. Jika kte anggap seseorang yg hadir dlm hidup kte tu istimewa sudah semestinya kte beri lyanan yg istimewa berbanding org laen, xkira laa sesibuk mane pun kte jgn laa sesekali kte abaikan die,, perbuatan kte tu mungkin akan mmbuatkan hati insan istimewa itu  bertanya adakah ini layanan yg sepatutnya diberikan kpd insan yg bergelar istimewa.. setiap org mmpunyai kelemahan masing2,, itu sgt diakui tp smpi bila kte nk gne alasan sedemekian rupa utk mnyorokan kelemahan kte tu.. cara terbaek berubah lah,, xsalah kte berubah utk insan yg kte anggap istimewa.. sekiranya kte xmampu berubah dan xmampu mmberikan layanan yg istimewa sebagaiman yg sepatutnya diberikan angkat kaki dan ambil langkah undurkan diri,, beri peluang kpd org laen yg mampu mmberikan layanan yg sepatutnya diberikan kpd insan yg istimewa dlm hidup kte.. kt entry sebelum nie pown aq ade tulis sekirnaya xtahu  ertis sayang n x tahu nk mnghargai org yg kte sayang, jgn sesekali ungkapkan sayang.. sayang itu bkn utk dipermainkan.. 

Friday, August 5, 2011

aku dan khilafku..

aku sedar mungkin aku telah menjatuhkan air muka mu dimata org lain,, tapi sesungguhnya aku tak berniat utk berbuat sedemikian rupa, aku tak tahu pada siapa hendak aku luahkan semua itu sedangkan benda tu semua semakin hari semakin membebani diriku. selepas hakikat sebenar telah kau ketahui,,aku pasti kau akan berasa kecewa setelah apa yg terjadi, dan menganggap aku seakan tidak iklhas dlm perhubungan. tapi ingin aku katakan semua anggapan mu itu salah belaka,, sebab sayanglah aku berbuat demikian, sebab cintalah aku berbuat demikian.. terpulanglah apa anggapanmu, apa tanggapan mu terhadap aku selepas ni yg penting ingin aku katakan disini aku terlalu menyayangi dirimu. bukan niat aku untuk melakukan semua tu, bukan niat aku untuk merahsiakan semua tu. maafkan aku sekiranya tak mampu untuk meluahkan semua isi hatiku,.setelah aku tahu hakikat sebenar, jelas kau bukan seperti itu.. maafkan aku....

Monday, July 11, 2011

menyesal.?

kalau diberi peluang setiap org pasti ingin ke masa silam, alasanya masa silam memberi seribu kemanisan & membawa seribu kenangan. kadang2 menyesal dengan apa yg telah diperolehi sekarang, alasanya ia tidak semanis dulu. sampai bilal kita nak mengharapkan masa silam itu kembali, sampai bila kita hendak menolak realiti sekarang. ingatlah kenangan hanya tinggal kenangan ia pasti tidak akan kembali, percayalah! jangan ada erti penyesalan, jangan ada erti serik, kerana ia mengundang derita. terkadang penyesalan membuatkan kita utk berubah mencari yg lebih baik, mencari yg lebih sempurna, mungkin benar.! tapi tidak ramai antara kita yg boleh menerima sesalan atas apa yg telah mereka lakukan, menganggap mereka tersilap langkah. hmmm.. terpulanglah, berfikirlah sejenak, duduklah seketika, berdiam dirilah seketika agar kita fahami apa erti sesalan, jangan tahu mengungkap tapi berfikirlah..

Wednesday, May 25, 2011

Sayang

Apa erti sayang.? berapa ramai antara kita yg tahu erti sayang.? atau hanya tahu mengungkapkan sayang tapi tidak tahu ertinya sayang.? Sayang adalah apabila ada kejujuran, kepercayaan, saling memahami, saling menerima buruk dan baik, kelebihan dan kelemahan, saling mengambil berat. Sayang selalunya menjadi faktor utama bagi mengekalkan hubungan bagi yg sedang berkasih. 


Kalau sayang hanya di mulut tapi dihati menidakanya apa guna di ungkapkan, kalau sayang hanya di mulut tapi perbuatan mengundang curiga apa guna di ungkapkan. Sayang bukan untuk dipermainkan & sayang bukan  juga sekadar ungkapan. sayang itu haruslah ditunjukkan agar orang yg disayangi itu rasa dihargai. sayang bukan hanya sekadar gelaran sahaja, jika gelaran sayang membuatkan orang yg digelar itu rasa tidak dipedulikan dan rasa seperti gelaran itu sekadar syarat dalam perhubungan, lebih baik ia dihentikan daripada membuatkan seseorang itu makan hati berulam jantung kerana ia amat memeritkan, bukan tujuan hendak mengata tapi sudah nyata..


Wahai orang yang berkasih tunjukkanlah sayang ,, kerna ia akan menjadi gula dalam berkasih, wahai orang yang berkasih jika tidak tunjukkan sayang, jangan kau mimpi hendak berkasih kerna ia akan menjadi racun paling berbisa.. semailah benih sayang itu agar kita mendapat hasilnya kelak. tapi janganlah melebihi batasan yang telah menjadi ketentuan kelak buruk padahnya.. 


"Ya Allah kau tunjukkanlah kepadaku orang yg benar- benar menyayangi ku dengan sepenuh hatinya, sebagaimana emak ku menyayangiku, kau tunjukkanlah kepada ku orang yang berhak ku curahkan kasih dan sayang, jika aku bertemu insan yang salah dan hanya sekadar menjadi penganti ataupun teman dikala kesunyian kau jauhkan lah dia dari hidup ku ya Allah sesunguhnya sayang ku ini bukan untuk dipermainkan ya Allah.. semoga kau kabulkan doaku ya Allah ".. Aminnn..


Sunday, May 8, 2011

kekasih kita bukan milik kita

tanamkan dlm hati bahawa dri kte adalah milik allah. jadi kekasih,isteri, suami yg dicintai itu semua bkn milik kita. dia berhak memberi cinta dan dia berhak menarik balik rasa cinta itu. selalu ingat apa yg kte rase terbaik itu belum pasti menjadikan yg terbaik buat kte.. ape yg dilakuakn allah yg terbaik, dengan itu kte lebih mendalami apa itu redha..  

Sunday, April 10, 2011

berhati - hati dijalanraya (mcm yek2 jewk an)

bler sebut jlnrya jewk msti sume ingt nk mkn angin jew an,, mkn angin uh mkn angin gak tp kselamatan uh kne jge.. jlnrya umpama pusara keramat setiap ary msti ade jewk yg mnemui ajal kt jlnrya, utk mngelakkan bnde uh mkin trok, kte sbgai pngguna uh kne laa brhati2, mmg best law dpt naek 120/140 an tp mkin tnggi laa risiko utk kmalangan uh.. kte kne ingt jlntrye uh bkn tmpt brlumbe / bkn tmpt nk test power, sePOWER mne pown kte, yg atas uh lg laa POWER.. nyawa yg dberi uh bkn utk disia2kn.. xkire laa besor mne pown kndraan yg korang bwk, yg pnting bertimbang rse, sme2 kte brhati2,, jgn ikut ske nk mkn "LINE" , ptong sesuke aty, cilok sne sni law pape jd kt driver laen mmg pnat laa korang nk mnjwb, especially kt family dia owg.. ksian family dia owg uh.. pape pown peraturan uh digubal bkn utk dilanggar,, tp sebaliknye utk dipatuhi,, so patuhi laa peraturan jlnrya.. "ANDA MAMPU MENGUBAHYA, INGATLAH ORANG YANG TERSAYANG" (da mcm Polis trafik lak aq nie) hee.. 

Pesanan nie utk korang pngguna jalanraya & utk dri aq sndri yg jgk pngguna jalanraya..

Tuesday, March 29, 2011

HILANGKAN BOSAN..

A) Apa beza kacang panjang ngan seluar panjang ?
- Seluar panjang kalau dipotong jadi seluar pendek, tapi kacang panjang kalau dipotong tetap namanye kacang panjang...

B)Banyak-banyak mi, mi ape yang takleh di makan???
- Misai

C)Batang ape yang kalau org pegang-pegang nanti kena gatal gatal?
- Batang Keladi

D)Bulan dan bintang......... mana anak? mana bapak???
- bulan dan ialah anak, tang tu ialah bapak...( Bulandan bin Tang )

E) Ada orang ni nak naik bas. Dia ada 50 sen jer.Tambang bas ke Tempat dia na pegi tu 60 sen.Camne dia nak pegi tempat tu?
-Dia buat muka seposen jek , 50 sen + 10 sen = 60 sen

F)Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi die nak tanam 2 jenis pokok Iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok ape tumbuh dulu?
- Dua2 tak tumbuh pasal Pak Ali tanam separuh jek..

G) Burung ape yg boleh berdiri, boleh baring tetapi tak boleh duduk?
-Penguin

H)Banyak2 katak, katak ape yg bole bercakap?
-Katakanlahhhhhh.....

I)Tempat apa ni......peserta dia pakai uniform, selalu bertambah & tak akan berkurangan?
- Tempat Perkuburan...seram tak...hehhe

J)Badannya hijau, matanya merah dan berjalan mengundur, taik warna kelabu taik anjing. apa dia...?
- Lingkaran nyamuk Shieldtox


K)Negara apa yang banjir dulu lepas tu baru hujan?
- Bahrain

L) Emak Si Katun ada 5 anak. Tuah, Jebat, Lekir, Lekiu. Yang ke 5 siapa?
- Si Katun ler....hehehhe

Sunday, March 27, 2011

indahnya dunia.. :)

wahhh da 3 hari aq tido senyum jewk an.. ahahaha.. mne xnyew ape yg aq impikan da jd knyataan.. huhu 
bkn semua ape yg kte impikan jd knyataan an, tp aq brnseb bek dberikan pluang untuk mndptkan "DIA".. aq nk ckp terima ksih sgt2 kt "DIA" sbb sudi terime aq yg xsberape nie.. insyallah aq xkn sia2 kan pluang yg "DIA" beri.. thanx sbb da mewarnai semula idup aq yg dlu nyew hanye berasaskan stu wrne shaja , skunk nie mcm2 color ade,, sdap jewk mte mmndang an.. :) pape pown thanx sgt kt si "DIA" yek..

Wednesday, March 23, 2011

Belajar Dari Kesilapan...

"Ada orang, pertama kali lalu jalan yang berlubang, sebab tak tahu, lalu jatuh ke dalam lubang tersebut.""Kali kedua lalu jalan yang sama, sebab dah tahu lubang, tapi tak sempat mengelak, jatuh lagi. Tapi lebih cepat naik ke atas sebab dah ada pengalaman jatuh yang pertama.""Kali ketiga lalu lagi, maka berhati-hati agar tidak jatuh lagi ke dalam lubang yang sama.""Kali keempat pula, mungkin tidak melalui jalan yang sama lagi, cari jalan lain yang lebih baik."Belajar dari pengalaman, bila jatuh, melompat lebih tinggi. Bila jatuh berusaha untuk kembali bangkit. Bila jatuh, berusaha untuk tidak jatuh lagi pada tempat yang sama. Bila jatuh, insyaAllah belajar untuk menjadi orang yang lebih baik. Kita bagaimana? Adakah kita pernah belajar dari pengalaman? Adakah kegagalan menjadikan kita lebih baik dari sebelumnya atau bagaimana?Saya sendiri pernah menangisi kegagalan. Pernah jatuh tersungkur enggan berdiri lagi. Tapi sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang. Hanya kerana Dia saya akhirnya tersedar dari lena yang panjang. Bukan mudah memulakan hidup baru selepas gagal sekian lama. Bukan mudah melupakan segala kisah hitam untuk membuka lembaran baru dalam kehidupan. Bukan mudah untuk bangkit kembali. Saya mengerti kerana itulah yang telah saya lalui. Berkata-kata jauh lebih mudah dari melaksanakan. Berat mata yang memandang berat lagi bahu yang memikul. Hanya kita dan Dia yang tahu, segala derita dan sengsara. Perit dan pedih.Lalu, mengapa bila kita diuji, kita mencari teman-teman? Mencari hiburan kononnya untuk menenangkan segala kekusutan? Sedangkan hanya kita yang paling mengerti, kenapa tidak kita selami hati kita sendiri? Apa mahunya hati? Apa yang boleh membahagiakan hati? Apa yang mendamaikan dan mententeramkan? Tentunya kita dan Dia lebih mengetahui. Belajarlah untuk menjadi teman yang paling baik kepada diri sendiri. Dan ALLAH sentiasa ada untuk mendengar setiap luahan dan rintihan hati kita. Pujuklah diri sendiri kerana jika bukan kita, siapa lagi yang mampu? Sentiasa berlapang dada, berfikiran terbuka dan berbaik sangka. Jangan bebankan diri sendiri dengan sangkaan-sangkaan buruk yang belum pasti lagi kesahihannya. Menyesakkan fikiran. Melemaskan dada. Lepaskanlah simpulan itu dengan cermat.Belajar untuk melupakan dan memaafkan. Jangan biarkan kesakitan yang sama tanpa jemu menyakitkan hati kita. Hanya kita yang mampu mengubahnya dengan izin Allah. Ubahlah racun menjadi penawar. Tukarlah kesunyian menjadi ketenangan.Kita mampu, kerana kita adalah teman yang paling baik, yang paling mengerti perihal hati kita selain Allah..

Friday, March 18, 2011

tanda lelaki sayang...

        Apabila seorang lelaki benar-benar jatuh cinta dan setia pada kekasihnya dengan ikhlas, perubahan sikapnya dapat dilihat dengan jelas. Hati lelaki yang dianggap keras selama ini, tiba-tiba menjadi selembut kapas. Bahkan lelaki yang mabuk cinta sanggup berkorban dan melakukan apa sahaja untuk kekasihnya. Sekeras manapun hati lelaki ia akan mengalirkan air mata apabila hatinya dilukai. Namun kaum wanita janganlah mengambil kesempatan di atas pengorbanan yang dilakukan lelaki untuk mu itu.
       Sekiranya kamu menyedari teman lelaki kamu sentiasa bersungguh-sungguh melakukan sesuatu untuk kamu dengan rela hati, nyata kamu tidak silap memilih teman hidup. Situasi ini terang-terangan sudah menjelaskan perkara sebenar. Dia bukanlah jenis orang yang berdamping denganmu sekadar suka-suka ataupun untuk mengambil kesempatan,tetapi atas dasar cinta yang sebenar. Betapa beruntungnya kamu.
       Selain itu, jika teman lelakimu sentiasa buat hatimu senang dan terhibur, itu tandanya dia inginkan perhubungan yang serius daripada kamu. Sudah tentu dalam sesebuah hubungan kita inginkan sesuatu kenangan yang manis untuk dikenang. Jadi tidak hairanlah lelaki sebegini sentiasa inginkan suasana ceria setiap kali berdampingan dengan orang yang dianggap istimewa dalam hidupnya. Padanya, sudah menjadi tanggungjawabnya untuk membuatkan hati orang yang disayangi sentiasa senang dan terhibur.

Tuesday, March 15, 2011

sesuatu tentang C.I.N.T.A

Tuhan memberikan kita dua kaki utk berjalan
Dua tangan utk memegang
Dua telinga utk mendengar
Dua mata utk melihat
Tetapi mengapa tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati utk kita ?
Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang utk kita mencarinya
Itulah namanya C.I..N.T.A...

Cinta itu suci , Cinta itu tidak buta
Cinta itu kepunyaan tuhan
Yang tidak suci dan buta itu adalah orang yang salah menggunakannya..

Kamu tidak akan pernah tahu bila kamu akan jatuh cinta
Namun apabila tiba saatnya itu raihlah dengan kedua tanganmu
dan jangan biarkan dia pergi dengan sejuta rasa tanda tanya dihatinya...

Monday, March 14, 2011

Pahit Akan Manis Akhirnya..


Puas aku mencuba menepis semua dugaan
Malah ada yang anggap aku lupa daratan
Peritnya aku lalui kemelut yang panjang
Hingga ke saat ini ku tidak ketentuan

Wanita manakah sanggup berkongsikan kasih
Walau madu bagiku tapi hempedu bagimu
Terkadang harus terima suratan drnya
Tidak salah kalau kasih dibahagi seadilnya

Telah... kufikir sedalamnya
Untuk membuat keputusan harus aku berterus terang
Jujur dalam perbuatan
Dan... jatuh airmataku
Mendengar pengakuan ikhlasmu
Sanggup berkongsikan dia walau hakikatnmya
Hatimu terluka...

Moga suatu hari sembuhlah luka
Dan kembali ceria walau hati aku ini
Milik engkau dan dia..

Meraung..

Menggigil tubuh ini
Melihat kau bersamanya
Tergamam aku tak terkata
Meraung di jiwa

Puas ku pertahankan
Cinta kita sejak dulu
Tapi sayang
Sikit pun tidak
Menghargai cintaku

Sia-sia saja
Pengorbanan dan kesetiaanku ini
Ku sangka kau permata
Rupanya duri paling berbisa

Ku pasrah dan berdoa
Semoga tabah jiwaku
Oh... tetapi bagaimana
Nak ku lawan
Jiwa yang siksa

Ke mana arah hendak ku tuju
Bila hatiku rindu padamu
Hendakku cari tapi tak guna
Kau bahagia dengan si dia

Dikamar sepi aku termenung
Terbayang bayang kenangan kita
Tidak ku sangka kau
Tergamak pergi
Saat ku masih perlukan mu

Hidup is a Life..

hidup kdg2 nie suke,, kdg2 duka,, tu sume tu kte xdpt nk predict.. ape yg kte harus lakukan ialah brhrap hari yg mndtg lbih baek dr hari yg kte lalui sblom nie.. tp harapan uh kdg2 mmbuatkan kte diulik mimpi yg x pasti.. tp ape yg pasti adalah berusaha utk mndptkn ape yg kte ingini.. peluang hnye dtg skali jew kn,, gapai laa ape yg kte rse kte ley gapai.. bler kte da jtuh bgun la kmbali,, truskan laa berlari dan terus berlari sehingga ape yg kte nak uh berada dlm gnggaman kte.. sekiranya gagal, terimalah hakikat bahawa setiap ape yg dilakukan dlm dunia nie ade cabaran serta dugaan yg mndatang.. tp tu lah  " Three grand essentials to happiness in this life are something to do, something to love, and something to hope for ".. 

Saturday, January 29, 2011

X yah Nak Yek2 SaNgAt laa..

              Setelah skian lme x jenguk blog nie,, akhirnye aq kmbali dgn cter yg bru.. "4" rmai kew antre korang yg mnat dgn no 4.?? bagi fahaman org2 cine no. 4 nie no yg " BAD LUCK " atau lebih mesra lg dgn panggilan " SUIR ".. btol kew ape yg di kate kn tu.? btol kew x btol stiap org ade tafsiran msing2, terpulanglah kpd dri sndri nk prcye kew x.. Sebenarnyew aq bkn laa nk cter psl no.4, tp no tu ade sinambungan nye ngan cter yg aq nk tlis nie.. Kdg2 mnusia nie law da kt ats die rse bongkak n sombong, biase laa da brjwatan kn, dgn tu  ske2 jew nk benci org laen tnpa sbb yg masuk akal, perlu kew smpi mcm tu skali.? ingt laa whai mnusia sbsr mne pown jwtan kte &  "SESENIOR " mne pown kte,, kmbli & brpijak laa dibumi yg nyata hakikat nyew sume org sme darjatnye yg proses pncptaan nyew mrngkumi NUTFAH kemudian ALAQAH dan diteruskan dgn MUDGHAH dan diakhiri dgn IZOME.. xde diantre kte yg djdikan dgn EMAS mahupun PERAK.. sbgai seorng yg lebih " SENIOR " xperlu laa kte brtabiat sedemikian, smpi kn MEMUKUL CANANG serta mereka- reka cerita tntang kburukan org laen di khalayak ramai, ape bnde nie.?? gentlemen laa skit der.. . kalau ade rasa x puas hati lbih baek kte duduk smeja brbncang dan MUSYAWARAH antre stu sme lain, ini jauh lbih baik.,. kte nie dibwh rumpun yg sme jgn laa kte sling berpecah belah &  brpuak2.. penulisan nie bkn laa ditujukan kpd ssiapa, ia sekadar renungan, tiada kne mngene sme ade yg msih hidup mhupun mninggal dunia..