Tuesday, November 23, 2010

- KISAH SEORANG JUVANA -

Pada mulanye aku di lahirkan di sebuah hospital besar di sebuah negara kat malaysia.Tidak lama kemudian adik pula lahir masa adik dah lahir dua minggu,ibuku meninggalkan kami buat selamanye.dia diserang sakit jantung.Selepas kematian ibuku,kami adik-beradik berpisah.aku di hantar kepada nenek untuk di jaga dan adik pula dihantar kepada baby sitter.

Setelah lama kita terpisah,akhir nye kami bertemu semula pada umur ku 11 tahun.Pada pertemuan itu kami rasa amat seronok sekali.selepas itu kami berpisah lagi dan kami tidak berjumpa lagi.Dalam masa yang sama,ada seorang wanita telah memikat hati ayahku.setelah dua tahun bercinta akhir nye dijodohkan oleh Allah.

Setelah lama ayah berkahwin ngan mak tiri.aku mula rasa tidak seronok bila mak tiri tu ada dalam hidupku.Bagi aku mak tiri nie buat menyemak jer.depan ayah dia buat mesra ngan aku,tapi bila ayah takde dia buat perangai.aku mula rasa bosan akan sikap ibuku lalu aku meminta ayah supaya hantar aku balik ke rumah lamaku yang terletak kat melaka.Masa aku di melaka aku mula jadi nakal.Kenakalan ku makin lama makin melampau sampai la suatu hari ku di buang sekolah.aku dibuang sekolah kerana aku telah kurang ajar ngan seorang cikgu dan telah membelasah cikgu tu bersame2 kawan2 ku.Selepas 2 tahun aku tak sekolah,aku rasa bosan sangat,aku meminta ayah ku memasukkan ku kat mana2 sekolah yang boleh menerima ku semula.Tetapi keputusannya hampa.

Tapi ayah tetap berusaha untuk mencari sekolah untuk aku.akhirnya aku dapat tawaran sebuah kolej swasta yang terletak di Genting Highlands.Aku rasa seronok apabila dapat kolej tu.Tapi kerana kenakalan ku tidak henti-henti...aku terjebak dalam kancah dadah.aku mula berjinak-jinak dalam kancah tu.lama kelamaan aku menjadi seorang Pusher(tukang jual dadah).dalam masa 6 bulan kehidupan aku semakin seronok kerana hasil jualan dadah ku mendapat sambutan yang banyak sekali.tapi keseronokan itu tidak tahan lama.kerjaya aku dapat dihidu oleh pihak berkuasa kerana kawanku telah memberitahu yang aku adalah pusher.Pastu aku ditangkap dan di tempatkan lokap kat Bentong.Aku dijatuhkan hukuman atas seksyen 12(2) Akta Dadah Merbahaya 1952.Selama 3 bulan aku bicara di makamah akhirnye aku di jatuhkan hukuman 3 tahun di sekolah Henry Gurney oleh hakim tersebut.Masa aku dijatuhkan hukuman tu,aku terasa resah sangat kerana aku macam tak percaya yang aku akan di hantar ke sekolah Henry Gurney.

Selepas aku di hantar ke sekolah itu aku dapat melihat semua budak-budak sekolah tu badan semua besar2.Aku mula terasa resah.akhir nye aku diquarantin di sebuah blok yang di beri nama BILIK PENERIMAAN.Di situ aku memulakan kehidupan aku sebagai seorang juvana.Selepas tiga bulan aku berada di situ,aku di naikkan ke blok lain mengikut kehendak kerja yang aku minta.Masa tu aku meminta untuk memasuki sekolah balik dan aktiviti petang ialah Pancaragam.Aku dapat ditempatkan kat HOUSE HANG LEKIR.Selepas aku ditempatkan di tempat tersebut,aku di tanya oleh budak2 senior,samada aku nak jadi gengster/balaci/jambu.

Maksud gengster ialah ketua/taiko.Balaci ialah org yang jadi tukang basuh baju budak senior dan jambu ialah.............tak payah la bagi tau paham2 sendiri la.budak2 yang satu batch ngan aku cuma 3org jer pilih gengster.yang lain semua takut ada yang pilih balaci dan jambu.selepas aku ngan 2 org lagi pilih gengster maka start la kita org sparing(bergaduh).Setip petang mesti kita akan sparing...selama 3bulan aku hadap benda tu dan akhir nye aku dapat tempah nama kat sekolah tu.Aku dapat pangkat kepala port(maksud nye ketua gengster).Nasib aku baik sangat kerana aku bukan seorang yang kaki pukul belakang....aku mendapat jambu yang banyak dan balaci.Tetapi aku kesian melihat mereka.

Selama 2 tahun 2 bulan aku di naikkan pangkat sebagai Kapten sekolah oleh Tuan besar yang jaga penjara tu.Selepas aku di naikkan pangkat aku berasa sangat seronok kerana aku dapat pangkat yang paling besar kerana budak2 lain tak dapat keistimewaan ini.aku macam kaki mum houser master la(tuan yang jaga blok aku).Semasa aku dalam sekolah tu aku dapat banyak sangat pengajaran dan teladan.Aku belajar bagaimana nak jadi seorang insan yang berguna pada masyarakat.Aku sangat menyesal akan tindakan aku pada masa lalu.

Setelah 3 tahun berlalu aku telah dibebaskan.dan aku balik ke kampung asalku.Sekarang aku mendapat kerjaya yang agak bagus.Aku berasa bangga kerana Allah masih sayangkan hamba nye.Akhir nye aku hidup bahagia.TAMAT.....

cerita ini tiada kne mngene samada yg msih hidup atau pun yg mniggal duna......

video

kebebasan yg dikurniakan jgnlah disia - siakan...

Saturday, November 13, 2010

- BAJU -

jgn jd seperti nie
baju..?? bende alah pew uh..?? klau mngikut kamus zaman purba jepon mksudnye geng / kumpulan,, law x silap aq laa.. tp ape tjuan nyew..?? nk tnjuk kuat,, nk tnjuk bsar,, nk tnjuk sgale2 nyew..?? korang mmg silap laa.. bukalah mata wahai ank2 bangsaku bangunlah dari lena ya mngalphakan,, bnyk lagi yg kte prlu wt utk bngunkn ank2 bngse kte,, bkn dgn cara nie.. sepatutnya "baju" nie dimnfaatkan utk "unite" kn ank2 bngse2 mlayu bkn nyew nk mmcah belahkn ank2 mlayu.. nk ckp slh sume bnde2 nie pown xley gak,, tp cara & tjuan nyew yg slh.. asl gadoh skit panggil "baju", petik "baju" , pnggil sume adk bradik,, pd hal masalah "ciput" jewk pas uh tros jd kes bsar. law da jd cm uh kn mmalukan mk bpk & silap2 glap mse dpn.. ape2 pown aq bkn org yg btol nk mmprsoalkn bnde nie,, x sume bnde nie slh ade yg btol.. tp jaohkn laa yg x btol uh.. bak kata org2 falsafah " sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian mmg mndapat" hahaha.. ape2 pown korang ade otak,, korang pkir laa sndiri..





 sesunguhnya jd laa seperti ini :

menjadi kebanggaan ibu bapa



Friday, November 5, 2010

Sejarah Kerabat Keparat

Bermula pada 26 JUN 2010, yakni hari pertama kami menjejakan kaki di UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru yang merupakan tempat dimana lahirnya kerabat keparat.. Pada mulanya masing - masing tidak menunjukkan belang dan taring masing - masing,, macam - macam ragam dapat dilihat ada yang berkopiah, ada yg tersimpuh malu dan ada juga yang diam seribu bahasa.. selepas keluarga masing - masing pulang bermula lah kisah kami.. Kami yang terdiri daripada AMIN KHAIR(Pink), MUZAMIR(moo),AHMAD ASYRAF(acap),MUHD FAIS(Panjang),MUHD ASHRAF(Sahab),MUHD FARHAN(paan),MUHD RUQAINI(Que),MUHD SYAHMI(kembar abg), MUHD SYAHIR(kembar adik), HAFIZ RAHMAT(tangan),ZULHAIRI(ozil),NUQMAN ZAKI(bacalah),HAZIQ AL HAFIZ(panda),SYIHAN(cikit),HAKIM(akim),SAFIZ,ZULHILMI(emi).. Kami sama - sama melalui minggu destini siswa(MDS), ketika itu kami ibarat burung yg di kurung didalam sangkar,, pergerakan kami terbatas.. Tapi yang best tentang MDS, masing - masing dah "ricky" awek2 yang boleh pakai.. Tinggal nak masuk "line" je.. hahaha.. Selepas habis je MDS masing2 dah tunjuk taring.. masing2 dah mula kenal "kepala" masing2.. Yang berkopiah, yang tersimpuh malu, yang diam seribu bahasa mula menunjukkan tabiat sebenar.. hmm ingatkan semua betul2 baik rupa2 nye hampeh.. hahaha. Selepas berbulan2 duduk bersama macam2 hal yang dah jadi,, tapi kami still unite,, berkongsi masalah masing2, pengalaman hidup dan pasal awek masing2.. hahaha.. kemana je kami mesti bersama,main futsal,main paintball, karaoke,makan2,jalan2 dan kemana2 je lah..



Dah aku malas nk tulis panjang2,, so nie jelah yg aku mampu tulis pasal sejarah kerabat keparat..