Sunday, October 28, 2012

Kembali senyum

lama betul xupdate blog nie,, dah bersawang nampaknya.. hehe. maklumlah membawa hati yg lara katanye,, hari ni aq tersentuh nk cerita pasal seseorang yg baru aku kenali dlm sebulan dua ni.. kite org xpernah jumpa secara berdepan sekadar dalam alam siber je. perkenalan kite org ni pun melalui perantaraan sahabat baik aq yg kebetulan classmate dia.. mcm biase laa langkah pertama add dlu kt FB, bila dia dah approve dgn lincahnya like segala status dia yg ada.. dgn secara tidak disangka2 dia chat.,wehoo suka weyyy.. mula laa chat, komen2 status.. :) kemudian beralih ke satu lg medium yg lebih baik iaitu twitter.. dekat twitter ni laa aq dgn dia makin rapat, aq ni keje nk membahan dia je.. boleh kata hari2 sampai tengah malam or sampai ke pagi duduk bertweet dgn dia. dia panggil aku lalang then aq panggil dia lampi.. haha. tapi aku tak mahu laa mengharap apa2 takut jadi mcm sejarah lama dulu.. biar laa aq dgn dia jadi kwn baik buat masa ni.. lagi best kot mcm ni.. hehe. insan F..

Sunday, May 13, 2012

aku adalah...

aku sebenarnya adalah : 

a)   barang pengganti - barang pengganti adalah pengguna hanya perlu memilih salah satu daripada dua barang sahaja utk mencapai objektifnya. sebagai contoh kopi dan teh.. begitu juga dgn situasi aq sekarang yakni hanya diperlukan bila lelaki A tak ada ataupun "busy".jadi aq sebagai lelaki kedua jadi barang pengganti bila bosan (mungkin) .

b)   kaunter pertanyaan  - kaunter pertanyaan yakni tempat utk seseorang mendapatkan maklumat dan bertanya dikala kesusahan atau kebingungan. bila tak ada yg bertanya maka kaunter menjadi lengang. begitu juga dgn aq nie, jadi tempat bertanya apabila dia disaat memerlukan pertolongan dan ingin tahu sesuatu, bila dia tak ada pertanyaan mula la menjadi sunyi..





* sebab mengapa jadi begini adalah mungkin org lemah, tak ade duit, tak ade harta, tak ade nama memang mudah diperlakukan sedemikian rupa oleh golongan2 yg hanya mementingkan diri sendiri.. 


* bagi mereka perasaan hanyalah perasaan semata-mata yakni boleh dibuat main, boleh dijual beli, boleh dilempar kesana kemari.. 



* mungkin kau nampak aq nie mcm senang je nk tipu or nk main2kan,, tapi kau silap kot sbb kau sebenarnya tak kenal siapa aq yg sebenar. 



* kepada lelaki A aq bkn laa budak2 yg mcm kau anggap tuh, yelah umur aq 20 kau pulak 27 so nombor tuh dijadikan ukuran laa  f***. kau ade ank perempuan kan.? so dgn ape yg kau wt nie, kau jgn takot kalau ia terjadi kt ank kau suatu hari nanti.. 



* what you give you get back..!!!

Tuesday, May 8, 2012

nilai bukan ukuran..

harta sesuatu yg bernilai, kereta mewah sesuatu yg bernilai, wang ringgit sesuatu yg bernilai.. tapi apa ada pada nilai.? ramai yg memandang terhadap nilai mampukah nilai2 ini semua membawa kepada hidup yg bahagia, hidup yg penuh kasih sayang disulami cinta yg ikhlas. mungkin juga benar mungkin juga tidak,, tetapi ia lebih kepada tidak.. sebagai contoh pada zaman para2 anbia terdahulu ramai dikalangan mereka hidup susah tetapi mereka hidup bahagia bersama keluarga, ada juga yg sanggup meninggalkan kemewahan yg mereka ada semata mata utk jalan allah, ini sah menunjukkan bahawa kemewahan bukanlah sesuatu yg menjamin hidup yg lebih bahagia. Harta yg ternilai boleh lupus, tetapi nilai kebahagian bawa hingga ke hujung nyawa. kita pilih sama ada kita seorang yg cenderung terhadap nilai ataupun kebahagian berkekalan.. jika nilai yg dipilih sesungguhnya sukar utk memperoleh kebahagian yg sejati, jika nilai itu mula hilang kebahagian mula beransur pergi.. adakah kita ingin hidup sebahagian rupa.? sedarlah lah wahai kaum hawa dan adam, terutama sekali hawa khasnya, bukan apa pemerhatian saya sendiri jelas menunjukkan bahawa ramai kaum hawa yg cenderung utk memilih seorang adam yg mempunyai "nilai yg berkepuk" utk dijadikan seorang imam, apabila nilai yg berkepuk itu mula menjadi keramat, diri sendiri menjadi mangsa.. janganlah kita memilih ke jalan itu sesungguhnya jalan yg terbaik sentiasa terhidang.. Apa apa yg kita lakukan betulkan niat, ikhlaskan hati, cuba jujur pada diri sendiri.. insyallah hidup diberkati..


*aku menulis bukan kerana nama, aku menulis kerana aku prihatin pada sahabat seperjuangan, sebangsa, seagama
* ikhlas dari hati yg meronta Muhammad Fais Bin Tajri

Monday, May 7, 2012

jalan sendirian mengutip dosa silam..

terima kasih kepada awak yg sudi melayan mesej & call sye even kita sebenarnya tak ade apa2 hubungan lagi.
mungkin situasi itu membuatkan awak rimas...

ya allah ya tuhanku kau tutup pintu hatiku ini utk seseorang bergelar wanita, jika kehadiran mereka sekadar lalu untuk menghadiahkan aku sekeping kecewa..

sedih semalam seakan menghantui aku, segala gerak hati aku seakan betul untuk kali yg kedua.. 

Saturday, April 21, 2012

hidup dgn realiti..

asalamualaikum.. entry nie aq nk cter psl kaum aq sendiri iaitu lelaki,, bkn apa lately nie bnyk sgt maslah yg kaum sejenis aq nie buat.. xboleh dinafikan lelaki nie klau bab2 mengayat nie mmg laa power an.. ramai yg slah gne kelebihan tuh utk kepentingan diri sendiri antara nya utk memuaskan nafsu sendiri (dgn izin), mempergunakan wanita dgn sewenang2  nya.. lepas tuh berjanji mcm2 konon nyew lpas buat bende xsenonoh tuh nk kahwin laa ape laa.. kaum yg lemah tuh pown percya laa bulat2.. come on la wahai kaum yg lemah jgn mudah percya dgn llaki yg baru or lama kte dah kenal.. kalau betul dia nk kahwin ngan kite cnfirm laa dia xsentuh kite selagi awk tuh belom sah jd hak dia.. jgn bodoh kerna cinta nafsu yg x menjanjikan apa2. sesungguhnya allah xredha dgn apa yg kte lakukan tuh.. bukalah mata luas2,, kembali ke jalan allah. Cintailah ALLAH..  ade satu cter realiti yg ingin aq kongsikan,, bkn tujuan nk bkak aib seseorang tp utk nasihat kpd sahabat2 sekalian.. aq ade mengenali seorang wanita, dlm mse yg singkat dia ade mngenali seorang lelaki secara tak disengajakan, dlm tempoh perkenalan tuh si wanita nie mula hanyut dgn kata2 manis lelaki tuh, sampai suatu masa si lelaki tuh ajak dia buat benda xsenonoh dan berjanji akan mngahwini dia, pd mulanya si wanita tuh terpedaya, tp dia xsempat lakukan benda2 yg mengundang kemurkaan allah.. ALHAMDULILLAH allah beri dia petunjuk sebelum dia hanyut oleh lelaki yg xbertanggungjawab tuh.. tapi yg menjadi pelik tuh aq tngok status lelaki tuh kt fb tuh bkn maen lg,, ade yg aq bace dia tulis Idola dia Nabi Muhammad SAW., masyallah adakah itu yg telah diajar oleh junjungan besar kite sebagai contoh.. “Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dia lah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (1) Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! (2) Amat besar kebenciannya di sisi Allah – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (3)” as-Saff 1-3.. kembali laa ke jalan yg benar wahai lelaki. sepatutnya kite fikir yg kite akan ada zuriat yakni pewaris kite,, adakah kita nak zuriat kite memperlakukan apa yg kite pernah buat dulu dan bende tuh diwarisi turun temurun.? masyallah.. jadi ingat laa wahai kaum adam dan kaum hawa jangan jadi hamba cinta., sesungguhnya jadilah hamba yg cinta kepada penciptanya.. insyallah hidup diberkati..

*tiada kene mengene kepada yg masih hidup atau yg sudah meninggal dunia.. 

Monday, April 9, 2012

kawan - kawan yg dah bahagia..

start cuti sem nie laa bnyak masa aq luahkan dgn kawan2,, maklum laa msing2 busy study.. bler dpt pluang mcm nie mmg xlepas laa kan.. satu hari satu mlm pown xabes.. HAHA. masing2 bkak cter pasal awek, smangat jew aq dgr,dlm hati terlintas jap, bler laa die org nk kawen nie, xsbr aq nk tngok die org atas pelamin, aq lak yg excited smcam.. HAHA. nak2 kawan baek aq si danial don tuh,, bkn maen skunk nie bergayut memanjang kt fb wall to wall segala dgn si Siti Rahayu (wayu) aq pnggil "WIRE" , aq sbagai kwn nie doakan yg dia tuh jd yg pertama n terakhir utk kaw.. yg kwn baek aq lg sorang si Murshid nie lak bkn maen bahagia lg dgn Liyana Nabilah dia tuh, da mcm org umah dah, g mane2 jew kene hantar report.. HAHA. aq jgk yg melopongkan,, xpew mse pnjg lg, prjalanan pown jauh lg.. masa dpn bkn milik kita an, klau ada rezeki aq ada laa nanti.. apa2 pown aq sbagai sahabat doakan yg terbaek utk korang.. ada trouble call aq,, insyallah aq dtg payung (aq bkn mafia @ kongsi gelap) :P .. HAHA.

Sunday, April 8, 2012

segala yg berlaku dgn sebab..

aku harap kau tak slah erti dgn apa yg aku lakukan,, segala yg aku lakukan ada sebab aku sendiri. semua nya bermula dari perbualan aku, mak n abah.. 
abah : aku dlu muda2 mek kaw xpnah nk ksi aq bwk ank dara org ke hulu ke hilir,cukup pantang dia klau dia       tau aq bwk ank dara org,. dia ckp xkesah laa kau xbuat apa2 kew, kaw buat apa2 kew yg penting kaw mmg xboleh bwk ank dara org.. mak kaw dlu pown aq xusung ke hulu ke hilir,, aq berkenan trus ajak kahwin.. kaw xcye kaw tnye laa mak kaw tu.
mak : tu laa,, aq pown xske klau kaw usung ank dara org, klau kaw da berkenan kahwin jew xksah laa. yg penting kaw jgn bwk dia ke hulu ke hilir slagi dia bkn hak kaw..
aku : alaa mak nie,, org pown mne ade bwk ank dara org, pnah ke mak nmpk org kua ngan pmpuan? xpnah kan..
mak : alah kaw sorok mne laa aq nk tawu..
abah : aq xksah kaw nk brkwan, tp kwn ada had kan. jgn malukan mak ngan abah kaw nie klau dah suka kawhin. klau kaw da bwk hari2 tuh baek kaw kahwin jewk.. klau dia da jd hak kaw,, lantak p laa kaw nk wt ape pown.. aq tawu kaw xkan wt mcm tuh aq knal kaw dr kecik so kaw jgn wt benda2 yg abah ckp nie..

dari perbualan tu laa aq rase bersalah kt mak n abah. apa yg aq da wt kt blakang dia. bwk ank dara org kua.. hishhhh bersalah nya aq.. sebab tuh aq terus terang ngan kaw tp dgn alasan yg laen, walaupun sebenarnya CINTA aku pada kaw xpernah pudar sikit pown. dgn harapan kalau ada jodoh xkan kemana kan, klau dah ditulis kaw dgn aq bersama ia pasti ada.. xbermakna aq buat keputusan tuh aq lepaskan kaw dgn niat lupakan kaw.. tak sama sekali.. maafkan laa aq..